Saga Wiedźmin, Władca Pierścieni i Gra o tron - źródła sukcesu literatury fantasy

2014-07-09

Literatura fantasy od pewnego czasu cieszy się rosnącym powodzeniem na całym świecie. Wpływ na to mają jednak nie tylko wartości typowo literackie, ale przede wszystkim przełożenie klasycznych powieści i książek na inne sposoby artystycznego wyrazu - seriale, filmy oraz gry komputerowe.

Trylogia “Władca Pierścieni” swój renesans popularności zawdzięcza epickiej i niezwykle widowiskowej ekranizacji w reżyserii Petera Jacksona. Mimo, że książki Tolkiena miały swoich wiernych fanów jeszcze przed ekranizacją, to jednak dopiero filmy otworzyły bramy Śródziemia przed masowym odbiorcą, który zafascynowany barwnym światem nierzadko sięgał po książki Tolkiena - nie tylko z trylogii. 

Przykładem błyskotliwej realizacji powieści w świecie gier komputerowych jest saga Wiedźmin. Na podstawie prozy Andrzeja Sapkowskiego powstały już 2 części gry, która osiągnęła fenomenalny sukces na całym świecie, przyczyniając się również do popularyzacji prozy autora sagi o Wiedźminie w innych krajach. Obecnie trwają prace nad trzecią częścią gry, a oczekiwania odbiorców są ogromne. Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że to właśnie saga Wiedźmin (zarówno w formie literackiej jak i gry komputerowej) stała się jednym z najbardziej znaczących ambasadorów Polski na świecie.

Również seriale mogą odgrywać wielką rolę w procesie popularyzacji literatury, a ewidentny przykład możemy znaleźć na przykładzie serialu “Gra o tron”. Ten widowiskowy serial HBO błyskawicznie podbił serca widzów na całym świecie, serial został uznany za najczęściej ściągany przez internautów, co oczywiście przełożyło się również na wzrost zainteresowania autorem powieści, na której bazowała “Gra o tron”. “Pieśń lodu i ognia” - czyli cykl powieści, który stanowi kanwę dla wydarzeń przedstawionych w serialu HBO - natychmiast zyskał wielką popularność, znikając z półek księgarni, zarówno w formie tradycyjnej, jak i w formie e-booków.

Jak widzimy największą rolę promocyjną dla literatury, powieści i autorów odgrywają obecnie inne rodzaje artystycznego wyrazu - film, serial, gry komputerowe. Twórcy literatury nie powinni więc traktować ich jako wrogów i konkurencji, lecz jako sposób na obopólne korzyści i sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców. To oczywiście nie łatwe, jednak przy odrobinie szczęścia może przynieść kolosalne korzyści.